De eerste twee levensjaren vormen een gevoelige periode in de smaakontwikkeling. Het kind aanvaardt in deze periode vrij gemakkelijk nieuwe smaken. Hier pikken wij op in en bieden een uitgebreid gamma van gezonde voedingsmiddelen aan.
Het kind wordt mobieler, zelfstandiger en ontdekt zijn eigen ik. (Piaget)
Tijdens het tafelmoment houden we rekening met de autonomie 🤚🏽 van het kind. Ze delen bordjes en bestek uit, doen zelf een slabbetje aan en ruimen af. Tafels proper maken met een doekje hoort bij de favorieten.
Niels, onze pedagogische coach*, gaf ons de uitdaging 😶🌫️ om na te denken over een buffet. Peuters zouden dan zelf hun eten kunnen opscheppen. Na wat nadenken en brainstormen in ons team namen we de uitdaging aan en zo werd de Fruitbar 🍎🍇🍊geopend.
Voortaan bieden we het fruit aan per soort op aparte borden, ter beschikking in de fruitbar. De peuters komen naar de fruitbar, nemen een kommetje en kiezen wat ze willen eten van fruit. Met hun kommetje gaan ze naar de tafel en nemen plaats waar ze willen. Als het kommetje leeg is kunnen ze terug aanschuiven aan het buffet. Water tanken ze ook zelf. Bij yoghurt hebben ze keuze tussen verschillende toppings zoals rozijntjes, blauwe bessen, pompoenpitjes…
We staan er van versteld hoe goed onze peuters dit doen! En het geeft duidelijke een boost om veel water te drinken. 🥛
*pedagogische coach: een pedagogisch coach zorgt voor ondersteuning van het team op de werkvloer. De coach wordt ingezet voor competentieversterking van de begeleiding. Hij werkt samen met de begeleiding en ondersteunt de begeleiding in hun pedagogisch handelen. Niels komt elke maand een voormiddag bij ons langs. Hij is één van de coachen van CEGO, hét centrum voor ervaringsgericht werken